söndag 7 juni 2015

Tillämpnings uppgift vecka 23

Förklara skillnaden mellan de/dem. Rätta:
1. Mina bröder sa att de kommer att springa så fort mina föräldrar får syn på dem.
Man kan prova sätta in vi/oss för det säger man aldrig fel på.
2. Vad man ska tänka på för att förhindra tempusväxling? Rätta:
1. Varje morgon klockan halv sju ringer min mobil och jag stiger motvilligt upp ur sängen för att duscha och äta frukost. En halvtimme senare är jag i skolan. När mina kompisar ser mig ropar de att de har goda nyheter. Jag blir såklart nyfiken och går fort fram till dem.
3. Hur ska man tänka när man kontrollerar om man särskrivit ord?
1. fem hundralappar = 5st hundralappar, femhundralappar = flera femhundra lappar, femhundra lappar = femhundra sedlar.
2. en sjuk sköterska = en sköterska som är sjuk, en sjuksköterska = är en som jobbar på sjukhuset.
4. Vilka ordklasser bör man använda sig av om man vill göra gestaltande beskrivningar? Rätta: 1. Mannen går längs gatan. Det är mörkt. Han är rädd. Mannen smyger in i ett hus. Fel mening: 1.
1. Mannen går längs den skumma gatan. Han skakar av rädsla och smyger in i det gamla öde huset. Rätt mening
Ordklassen är Adjektiv.
5. Förklarar skillnaden mellan: Peter tar sin väska = han tar sin väska. 
Peter tar hans väska = han tar någon annans väska.
6. Syftningsfel: Rätta:
1. Fin lax säljes av handlare Larsson, som är fet och saftig. Fel mening:
1. Fin lax som är fet och saftig säljes av handlare Larsson. Rätta meningen:
2. Laget gjorde två mål, som vann serien. Fel mening:
2. Laget som vann serien, gjorde två mål. Rätta meningen:
7. Ofullständig sats: Vad måste varje sats bestå av? Rätta:
En sats består av ett subjekt och predikat.
1. Sjuk och utan pengar. Han var sjuk och utan pengar. Han = Subjekt var sjuk = Predikat
2. Är trött på allt. Anna är trött på allt. Anna = Subjekt är trött = Predikat
3. Den godaste pajen i universum. Jag har smakat de godaste pajen i universum. Jag = S smakat = P
8. Satsradning är när man radar sats efter sats med bara kommatecken emellan. Hur ska man göra istället? Rätta:
1. Jag tycker om de flesta skolämnena, både praktiska och teoretiska, man kan ju inte gilla allt, i mitt fall är det musik som är hatobejktet, jag kan inte sjunga, jag har aldrig lärt mig spela något instrument. Fel mening:
1. Jag tycker om de flesta skolämnena, både praktiska och teoretiska. Man kan ju inte gilla allt. I mitt fall är det musik som är hatobejktet, för jag kan inte sjunga och jag har aldrig lärt mig spela några instrument. Rätta meningen:
9. Hur vet man om en sats är huvudsats eller bisats?
1. Huvudsats består av en mening med både Subjekt och Predikat. Bisats är som inte kan stå för sig själv.
2. Jag gäspar och bli irriterad när mamma kommer in och gapar på mig.
3. Om jag kommer för sent blir mina lärare sura.
10. Vilken satsdel kan hjälpa en om man vill variera sin meningsbyggnad. ( Dvs förhindra att för meningar börjar på samma sätt)
1. Jag går till min fotbollsträning varje måndag och onsdag. Där byter jag om snabbt och springer snabbt ut på planen. Medan jag väntar på de andra kickar jag boll framför ena målet. Svar: Subjekt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar